Hoe maak je een smoothie echt gezond?

Een smoothie is zoveel meer dan wat yoghurt en fruit in een blender. Een smoothie wordt pas echt gezond door de juiste mix aan fruit, groente, sappen, kruiden en superfoods. Groene smoothies met groente zijn het gezondst. Door naast fruit ook groente in je smoothie te blenden, voeg je een rijkdom aan vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels toe die je gezondheid een boost geven. Wij Nederlanders eten namelijk nog steeds te weinig groente, wat uiteraard een negatief effect op de gezondheid heeft. Shakes on Wheels heeft jarenlange ervaring met het maken van écht gezonde en lekkere smoothies en geven hier hun tips

Groene smoothies zijn de ideale oplossing om makkelijk en snel meer groente binnen te krijgen. En het smaakt nog lekker ook! Door de verhouding 60% fruit – 40% groente in je smoothie aan te houden, overheerst de zoete smaak van het fruit in je smoothie. Hierdoor zul je weinig proeven van de groente. Ben je geen groentje meer op het gebied van groene smoothies?  Ga dan voor zoveel mogelijk groente in je smoothie. 

Groene smoothies zijn trouwens ook perfect als maaltijdvervangers of gezond tussendoortje: handig als je wat kilootjes af wilt vallen. Let op: hoe meer fruit in je smoothie, hoe meer (fruit)suikers. Als je het suikergehalte zo laag mogelijk wilt houden, gebruik je water in plaats van fruitsappen als basis van je smoothie en kies je voor minder suikerhoudende groente en fruit. Mango en banaan bevatten veel suikers maar ook groentes zoals biet, tomaat en wortel. Ga voor de groene bladgroenten!

Klassieke groene smoothie

De klassieke groene smoothie maak je met bladgroente (spinazie, boerenkool, ). De groene kleur wordt veroorzaakt door het stofje ‘chlorofyl’ dat in groene bladgroenten zitten. Boordevol magnesium en een krachtige antioxidant. Daarnaast zijn groene bladgroente rijk aan vitamine K, C en E, ijzer, foliumzuur, kalium, carotenoïden, calcium en een aantal essentiële aminozuren. Hoe groener, hoe gezonder! Maar ook andere kleuren groente zijn super geschikt voor een ‘groene smoothie’. Denk bijvoorbeeld aan bloemkool, komkommer, pompoen of biet. 

Groene smoothie met spinazie

Spinazie is een van de gezondste bladgroente die er bestaat. Spinazie is namelijk rijk aan verschillende vitamines, eiwitten, antioxidanten en het groene goud: chlorofyl. En wie kent hem niet? Popeye! De man die mega sterk werd van spinazie. Dat is helaas wel een fabel. Van de ijzers die in spinazie zitten krijg je wel sterke spieren maar spinazie bevat slechts 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Toch maakt spinazie je lichaam heel gezond en sterk. 

Door spinazie te combineren met andere gezonde ingrediënten maak je een krachtpatser van een groene smoothie. 

Ingrediënten voor 2 personen:

– 2 handjes vol spinazie

– 1 stengel bleekselderij

– 2 appels

– sap van 1 citroen

– 400 ml water

– paar takjes peterselie

De gezondheidsvoordelen op een rijtje:

– In spinazie zit veel vitamine A, die zorgt voor goede ogen, stralende huid en voor een goede weerstand.

– Ook vitamine B11 is sterk vertegenwoordigd in spinazie. Ook wel foliumzuur genoemd. Foliumzuur zorgt ervoor dat je lichaam makkelijker witte en rode bloedcellen aanmaakt. Zo kun je dus bloedarmoede voorkomen. Foliumzuur is ook belangrijk voor zwangere vrouwen want het speelt een rol bij de groei van een ongeboren baby.

– Vitamine K in spinazie is gezond voor je lichaam. Vitamine K behoort tot de groep van vet oplosbare vitamines. Ook helpt vitamine K bij een normale bloedstolling, sterke botten en gezonde bloedvaten. 

Groene smoothie met boerenkool

Gezonde smoothies kunnen je weerstand een boost geven. Dat komt door al het goeds uit groente en fruit. Als je die aan je dagelijkse voeding toevoegt zal je merken dat je je een stuk beter en overal energieker zult voelen. Vooral als je (ongemerkt) tekorten aan bepaalde voedingsstoffen hebt opgebouwd. Boerenkool is één van de gezonde groente bladgroente die je kunt eten. Deze smoothie met yoghurt en banaan is ook geschikt als gezond ontbijt! Eventueel met een beetje havermout voor de extra vezels en vitamines in de morgen. 

Ingrediënten voor 2 personen:

– 150 – 200 ml sinaasappelsap

– 1 handvol boerenkool

– 2 kiwi’s

– halve banaan

– scheutje yoghurt

De gezondheidsvoordelen op een rijtje:

  • Vitamine C boost. De sinaasappelsap, boerenkool, kiwi’s en de banaan bevatten allemaal een hoog gehalte aan vitamine C.
  • In sinaasappels zit ook foliumzuur en dat is goed voor het aanmaken van rode bloedcellen en de werking van de zenuwen. 
  • Deze smoothie is rijk aan  ijzer, kalium en magnesium. Dit zijn allemaal mineralen en die zorgen ervoor dat je lichaam goed ontwikkelt en groeit. Ook krijg je er energie van. 
  • Pro-biotica. Door een scheutje yoghurt in je smoothie te blenden, voeg je pro-biotica toe. Dat is goed voor je darmen en immuunsysteem.

Groene smoothie met komkommer

Deze groene smoothie met mango, kokoswater, aardbei, komkommer en munt is verrassend lekker en hydraterend. Zowel kokoswater als komkommer brengen je vochtgehalte snel op peil. Het is een echte zomerse smoothie maar uiteraard kan je ook bevroren aardbei en mango gebruiken buiten het seizoen. Drink deze smoothie als je weerstand een boost kan gebruiken, hij bevat namelijk zowel vitamine C (weerstand) als vitamine A (anti infectie vitamine). 

Ingrediënten voor 2 personen:

– 150 – 200 ml kokoswater

– 6 aardbeien

– halve mango

– halve komkommer

– paar blaadjes munt naar smaak

De gezondheidsvoordelen op een rijtje:

  • Weerstand boost. Mango, munt en kokoswater bevatten vitamine C en vitamine A: de weerstand vitamines. 
  • Hydraterend. Het mineraal kalium in kokoswater, aardbei en komkommer brengt je vochtgehalte op peil, bloeddruk in stand en is goed voor spierherstel. Perfect voor na een workout of op een warme zomerdag dus. 
  • De ingrediënten in deze smoothie bevorderen de spijsvertering en dragen bij aan het afvoeren van gifstoffen uit je lichaam. 

Tips bij het blenden

  • Voeg eerst vloeistof toe, dan de groenten en de bevroren (en overige) ingrediënten volgen als laatste. Blend je smoothie op lage stand, voer de snelheid op en blend ongeveer 30-45 seconden (afhankelijk van de sterkte van je blender)
  • Is je smoothie te dik geworden? Doe er een scheutje water of ander vloeistof bij! Oefening baart kunst voor de juiste verhoudingen. 
  • Laat het kroontjes lekker aan de aardbei zitten. Deze zijn namelijk niet alleen eetbaar maar ook gezond Wel even de aardbeien goed wassen natuurlijk!
  • Wissel de ingrediënten (spinazie voor komkommer, nectarine voor mango of framboos voor aardbei): you can’t go wrong!
  • Maak de blender direct schoon na gebruik, dan spoel je de blender heel makkelijk schoon met water en eventueel een beetje afwasmiddel. Anders gaan de resten aankoeken. 

Conclusie

Hopelijk heb je genoeg inspiratie om zelf aan de groene smoothies te gaan. Natuurlijk geven wij slechts handvaten en kan je je smoothies helemaal afstemmen op jouw persoonlijke voorkeur. You can’t go wrong! Proost, op je gezondheid!

Dit zijn natuurlijk prima tips om zelf thuis lekker aan de slag te gaan om smoothies te maken. Maar wil je nou smoothies voor grote groepen, zoals op je bedrijf, evenement of beurs. Bij Shakes on Wheels kan je een smoothiebar huren voor deze gelegenheden. Dan weet je zeker dat alles tot in de puntjes voor je wordt geregeld!

Mocht je op zoek zijn naar een kleine blender om jouw smoothies mee te maken dan kun je ook eens ons artikel bekijken over de beste mini blenders.

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

Voeljegezond.nl
Logo