7 slaaptips om beter in slaap te vallen

By

Kamp jij met slaapproblemen en lukt het je niet goed om in slaap te komen in de avond? Je licht te draaien, te malen, denken of naar het plafond te staren. Je zegt tegen jezelf, kom op! Ga nou eens slapen! Je knijpt je ogen dicht in de hoop dan toch weg te vallen en lekker naar dromenland te vertrekken. Toch blijven de gedachten maar ronddwalen in je hoofd en heb je je ogen wel dicht maar ben je nog vol bewust. De volgende dag loop je als een zombie rond en denkt, waarom lukte het me nou niet om in slaap te komen als ik nu zo moe ben? Als jij je kan vinden in deze beschrijving, dan ben jij niet de enige! Volgens het CBS kampte  24% van alle Nederlanders boven de 25 jaar in 2018 met slaapproblemen. Ongekend veel! Dat het dus een probleem is, dat is wel duidelijk. Daarom willen wij jou helpen met een aantal tips om je te helpen beter in slaap te vallen en goed te herstellen voor de volgende dag.

Snel door het artikel navigeren

Waarom is het zo belangrijk dat je een goede nachtrust hebt?

In ons andere artikel over slaap hebben we uitgebreid waarom het zo van belang is dat je een goede nachtrust hebt. Kort gezegd zorgt slaap voor het herstel van jouw spieren en geest. Er worden stoffen aangemaakt die het herstel in gang zetten en zorgen dat het lichaam in de ideale staat is om te herstellen. Verder verwerk je in je slaap alle informatie die je de afgelopen dag of weken hebt binnen gekregen. Verder zorgt een goede nachtrust voor een betere weerstand. Je lichaam kan zich beter verweren tegen ziektes. Zoals je ziet is het enorm belangrijk om goed te slapen. 

Slaaptips

Nu jij weet waarom het zo belangrijk is om een goede nachtrust te hebben zullen we overgaan tot de daadwerkelijke tips. Bij iedere tip zullen we kort stilstaan bij hoe je deze in de praktijk kunt brengen en waarom het een goede strategie kan zijn om in slaap te vallen. 

Tip 1 Vermijd cafeïne in de avond

Hoewel deze voor veel mensen voor de hand ligt is het wel een goede om eens te kijken naar jouw cafeïne inname in de avond. Nu heeft de één er wel meer last van dan de ander, maar heeft cafeïne hoe dan ook effect op het feit of je wel of niet in slaap kunt vallen in de avond. Cafeïne is tegenwoordig in de westerse wereld enorm normaal. Even een kopje koffie om nog even alles te kunnen geven en door te gaan. Als jij zes uur voor je gaat slapen nog cafeïne binnenkrijgt, zal jij volgens onderzoek minimaal 1 uur minder slapen die nacht. Dus denk nog maar even na de volgende keer als je een kopje koffie of cola drinkt voor je gaat slapen als je slaapproblemen hebt. 

cafeine

Tip 2 Achterhaal hoeveel slaap je nodig hebt

Vaak wordt er gezegd dat je 8 uur slaap nodig hebt. Echter is dit voor veel mensen helemaal niet waar. Het is namelijk voor ieder persoon anders. Voor meer dan 90% van alle mensen geldt dat 7-9 uur slaap genoeg is. Echter heb je nog een klein deel die nog meer of minder slaap nodig heeft dan 7-9 uur. Dit zijn echter uitzonderingen. Om erachter te komen hoeveel slaap jij nodig hebt is het echt aanvoelen. Je kunt bijvoorbeeld een tijd bepalen dat je iedere dag naar bed gaat en daar bijvoorbeeld eerst eens 7,5 uur bij op te tellen. Houdt dit een dag of 10 vol en bekijk hoe jij je voelt na deze 10 dagen. Kun jij gemakkelijk opstaan? Wordt jij net voor de wekker wakker? Of ben je misschien nog heel moe als je wakker wordt? Mocht je nou ver voor je wekker wakker worden doe ditzelfde dan nog eens met een half uur minder slaap iedere nacht. Andersom natuurlijk ook als je moeilijk wakker wordt, doe er dan een half uur bij. Doe dit tot je vaak echt net voor je wekker wakker wordt. 

Tip 3 Zorg voor een goed ritme

De tweede tip die we je kunnen geven is het zorgen voor een ritme. Dit kan ervoor zorgen dat je lichaam, naarmate je dit ritme een langere tijd volhoud, vanzelf moe wordt op de tijd dat je altijd naar bed gaat. Met een ritme bedoelen we dat je op een vaste tijd naar bed gaat iedere dag en iedere dag ook op dezelfde tijd opstaat. Houdt hierbij rekening met tip 2 en zoek uit hoeveel slaap je nodig hebt. Zo kun je bepalen wat voor jou een goed en haalbaar ritme is. Op het moment dat jij erachter bent gekomen hoeveel slaap je nodig hebt is het zaak om je hier voor 90% aan te houden. Tuurlijk kan het zijn dat je een keer niet om die tijd in bed kunt liggen, om wat voor reden dan ook. Maar probeer je ritme daarna zo snel mogelijk weer te herstellen. 

Tip 4 Sex

Dit is de leukste tip die je kunt krijgen, haha. Deze is echter voornamelijk voor de mannen. Bij mannen kan het namelijk werken om sex te hebben om in slaap te vallen. De man maakt namelijk tijdens zijn orgasme stofjes aan die je helpen in slaap te vallen. Tijdens een orgasme van een man komen er drie stofjes vrij die de slaap helpen bevorderen. Deze stoffen heten prolactine, vasopressine en melatonine. Deze stofjes werken als een natuurlijk slaapmiddel. De meeste mannen zullen het met ons eens zijn, dat dit het beste slaapmiddel is dat je kunt hebben. 

Tip 5 Beweeg

De volgende tip die jou kan helpen beter in slaap te komen is het genoeg bewegen. Als jij overdag een goede workout, flinke wandeling of fietstocht hebt gemaakt zal jou lichaam behoefte hebben aan rust om te herstellen. Je zal het vast een keer hebben meegemaakt en je in de avond vrij moe voelen als je flink hebt bewogen. 

bewegen-om-in-slaap-te-komen

Tip 6 Beperk het “blauwe licht” voor je gaat slapen

Ook is het goed om het zogenaamde “blauwe licht” te beperken voor het slapen gaan. Met blauw licht wordt het licht bedoeld dat van televisies en mobiele telefoons komt. Zo blijkt uit onderzoek dat blauw licht het invloed heeft op onze biologische klok en zo jouw slaapritme kan verstoren. Mocht je dus slaapproblemen hebben dan kun je eens proberen om de telefoon in de woonkamer te laten liggen in de nacht en voor het slapen gaan eens een boek te lezen in plaats van tv te kijken. Of misschien nog wel veel mooier, kijk nog eens naar tip 4. 

Tip 7 Meditatie

De laatste tip die we je in dit artikel willen geven is meditatie. Hier hoeft niet per se wierook bij of je moet in een speciale zithouding te gaan zitten. Het gaat erom dat je in een rustige gemoedstoestand komt om uiteindelijk in slaap te vallen. Zo kun je al die malende gedachten te slim af zijn en lekker naar dromenland vertrekken. Mocht je nog niet helemaal thuis zijn in meditatie dan kun je heel simpel beginnen. Ga gewoon liggen en ga eens op je ademhaling letten in plaats van je gedachten. Focus je gedachten op je ademhaling. Hoe komt de zuurstof naar binnen en waar gaat het in het lichaam naartoe. Op het moment dat je gedachten ergens heen gaan probeer ze dan steeds weer terug te halen naar jouw ademhali…. En je slaapt, welterusten. Alle gekheid op een stokje, probeer het maar eens uit en laat ons hier beneden in een reactie weten of het heeft geholpen. Verder kun je ook denken om aan Yoga Nidra te doen voor het slapengaan.  

Conclusie

Er zijn een hoop dingen dat je eens kunt proberen om beter in slaap te vallen. Echter zal bij iedereen het ene beter werken dan de ander. Blijf dus zoeken naar de manieren die voor jou wel werken. Slaap is in ieder geval enorm belangrijk en er gebeurt van alles in je lichaam zodat jij op een goede manier kunt functioneren. Mocht je dus kampen met slaapproblemen, wees dan niet te eigenwijs en probeer eens een aantal van deze tips uit. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je dat hieronder in een reactie laten weten. Welterusten!

Plaats een reactie